09.05.2022
Tekući račun nešto je što imaju i za svakodnevne potrebe (podizanje novca, plaćanje, itd.) koriste svi punoljetni građani Republike Hrvatske. Pretpostavljamo da nikada niste razmišlja o tome da tekući račun ima više od jedne definicije već ste oduvijek o njemu razmišljali kao o računu koji naprosto morate otvoriti kako biste njime mogli plaćati u trgovinama ili prebacivati novac na isti takav račun svojoj djeci. Ipak, tekući je račun nešto više od toga.
Radi se o računu na kojem se kronološki knjiže odobrenja i zaduženja proizašla iz poslovnog odnosa banke i njezina komitenta, s povremenim obračunima dugovnih i potražnih stavki. Novac se na ovaj račun uplaćuje u gotovini, žiro-doznakama, naplatama vrijednosnih papira ili stavljanjem kredita u tečaj.
U europskom postupku kontokorentnog kreditiranja, korisnik tekućeg računa ima mogućnost ulaska u minus do dogovorenog iznosa. U američkom postupku minus u koji je moguće ući evidentira se na pasivnom tekućem računu i jedinstvena je imovinska cjelina s ostalim potraživanjima korisnika po tekućem računu. Taj minus ili kredit se istovremeno bilježi i na dugovnoj strani aktivnog tekućeg računa, ta dva računa računa čine jedinstveni tekući račun komitenta pa im je kamatni obračun zajednički. Potrebno je znati da ovi računi sa sobom nose i kamatu.
U Hrvatskoj su tekući računi poduzeća ukinuti još davne 1961. godine, a tekući računi građana služe za bezgotovinsko plaćanje. Isto tako, preko njih se uspostavlja kreditni odnos između građana i banke.
Ovim ugovorom banka se obvezuje otvoriti poseban račun određenoj osobi, primati uplate na račun, te obavljati isplate u granicama deponentova potraživanja na tom računu uvećanom za kredit koji odobrava depozitar (banka). Ugovor o otvaranju ovakvog računa sklapa se u pisanom obliku i na neodređeno vrijeme (građanin i banka u ovom slučaju imaju pravo na raskidanje ugovora uz ostavljanje otkaznog roka od 15 dana).
Za izvršenje deponentovih naloga banka odgovara prema pravilima ugovora o nalogu. S druge strane, za izvršene usluge depozitar ima pravo naplatiti proviziju, a također i zahtijevati naknadu za posebne troškove u vezi s tim uslugama.
Deponent može potraživanjem koje ima na takvom računu raspolagati i preko čekova. Banka je u svakom trenutku dužna deponentna obavještavati o svakoj eventualnoj promjeni stanja na njegovom tekućem računu. Nakon toga, u slučaju pogreške, deponent ima 15 dana za osporavanje tog stanja. Istekom tog roka izvadak se uzima kao odobren, ali se i dalje može osporavati zbog pogrešaka u pisanju ili obračunavanju, kao i zbog ispuštanja ili dupliranja pripisa.
Ovo pravo prestaje istekom godine dana od primitka računa o likvidaciji salda nakon zaključenja tekućeg računa pri raskidu ugovora. U slučaju u kojem jedan deponent ima više tekućih računa kod istog depozitara, salda tih računa se prebijaju.
Podjelite objavu s prijateljima!
KATEGORIJE OBJAVA
NAŠA PREPORUKA
IZDVOJENE OBJAVE
KATEGORIJE OBJAVA
Učlanite se u FACEBOOK grupu:
© Copyright 2010 – 2024 Nitor grupa d.o.o. All rights reserved.